Power Bi is een analyse, visualisatie en validatie tool van de Microsoft-suite. Het is een enorm krachtige tool om in te zetten in de MKB-bedrijfsvoering. Analyses, trend analyses, correlatie analyses, validaties en visualisaties behoren tot de mogelijkheden.
>>> Lees ook de 10 voordelen van Power Bi voor het MKB
In dit artikel geef ik je de 10 meestgestelde vragen over Power Bi en probeer ik je de keuze om deze tool in te gaan zetten te vergemakkelijken.
Power Bi is een interactieve visualisatie tool van Microsoft. De focus bij deze tool ligt op business intelligence (bi).
In normale taal omschreven. Power Bi is een visualisatie tool waarmee je data inzichtelijk maakt in dashboards. Denk aan visualisaties zoals lijngrafieken, diagrammen en tabellen.
Je importeert data, bijvoorbeeld via een csv bestand, waarna je deze data kan modelleren en visualiseren. Dit kan vervolgens met meerdere bronnen, zodat je een duidelijk beeld krijgt van wat er allemaal gebeurt in het bedrijf.
Ja, Power Bi is gratis. Het komt echter ook met diverse betaalmodellen voor net dat kleine beetje extra.
Power Bi is te verdelen in 3 onderdelen. Power Bi free, pro en premium. Om niet al te veel in detail te treden, het grootste verschil met de gratis versie en de betaalde versies is het vermogen om te delen.
Wil je dus volledige controle hebben over het delen van je rapporten, bijvoorbeeld via Teams of embedden op een site, dan heb je de betaalde versie(s) nodig.
Deze starten vanaf $10 per gebruiker per maand.
Zoals hierboven beschreven zijn er 3 versies. In de meeste gevallen is de gratis versie voldoende. Je hebt hier alle mogelijkheden op gebied van bronnen koppelen, visualisaties maken en meer.
Zijn er meer gebruikers in de organisatie en moeten er veel rapporten gedeeld worden en “levels” worden aangemaakt, dan is de betaalde versie nodig.
Ikzelf vind het niet moeilijk, maar ik heb er dan ook enorme interesse in. Ook is Power Bi zo enorm uitgebreid, dat het lastig te zeggen is. De basis van bronnen koppelen en tabellen plotten is niet lastig. De moeilijkheid zit hem in de complexe formules als je eenmaal meerdere bronnen gaat koppelen.
Dat gezegd hebbende denk ik dat iedere marketeer in de basis overweg kan met Power Bi. Het koppelen van data, het maken van visualisaties en het doen van analyses.
Ben je op zoek naar echt een simpele visualisatie tool, dan is Looker Studio een betere oplossing, echter met minder mogelijkheden.
De keuze voor Power Bi en Excel is geheel context afhankelijk. Veel mensen onderschatten namelijk de kracht van Excel. Zeker in combinatie met Power Pivot en andere extensies.
Waar komt de data vandaan? Wat is de vraag die je wilt beantwoorden? Hoeveel bronnen zijn er? Moet het dashboard dynamisch zijn? Hoeveel stakeholders zijn er?
Want zo kan je ook met Excel mooie dashboards maken, draaitabellen in elkaar zetten en diverse grafieken tekenen.
Hieronder geef ik in grote lijnen weer wat je kan doen met Power Bi:
Dit alles leidt tot veel mogelijkheden. Van het maken van analyses, het valideren van A/B testen en zelfs het opstellen van voorspellende analyses met correlatie analyses.
Jazeker. Zoals ik zei, is Power Bi van Microsoft. Een andere bekende speler op de markt is de visualisatie tool van SalesForce, namelijk Tableau.
Naast deze twee giganten moeten we ook Excel en Pyhton niet over het hoofd zien.
Excel is de data tool bij uitstek. Echter wordt deze iets lastiger te gebruiken als de bronnen enorme hoeveelheden data gaan gebruiken. Ook is er meer kennis nodig van de formules die in Excel voorkomen.
Python is een codeer taal om met name voorspellende en beschrijvende analyses te doen. Ikzelf gebruik deze met name voor ad hoc analyses.
Een vraag waar ikzelf geen antwoord op kan geven. Dit is echt afhankelijk van welke tool je gewend bent.
Zowel Poer Bi als Tableau zijn enorm krachtige tools om visualisatie te maken en analyses te doen. Ze werken alleen op een andere manier.
Zo kan je met Power Bi al je werk direct in het dashboard doen. Je bouwt de visuals direct op.
Met Tableau maak je eigenlijk eerst alle tabellen apart, waarna je deze samenvoegt in een rapport.
Ikzelf ben meer thuis in Power Bi, echter help ik ook bedrijven met Tableau, mocht deze al in gebruik zijn.
Ik zie het heel simpel. Voor veel taken heb je geen full time medewerker nodig, waarom zou je deze op je payroll zetten dan.
Data is ook een wereld van op- en afschalen. Zo kan je bijvoorbeeld in bepaalde periodes meer inzet nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan Black Friday in de e-commerce.
Mij zet je in voor het aantal uur dat je iemand nodig hebt. Je schaalt me makkelijk op en af en ik ben op locatie als dat nodig is.
Men zegt +200 bronnen. Wat ze eigenlijk bedoelen is dat je nagenoeg elke bron kan verbinden met Power Bi.
Heel veel bronnen kunnen worden verbonden middels de ingebouwde connector. Denk aan diverse databases (Snowflake, BigQuery), web analytics (Google Analytics, Adobe), social media, diverse crm systemen (SalesForce, Hubspot) en heel veel meer.
Mocht er geen native connector bestaan, dan is er altijd de optie om zelf een API verbinding te maken. Let er wel op dat hier kennis van development voor nodig is.
Lang verhaal kort, ik heb nog vrij weinig meegemaakt dat er geen verbinding mogelijk is.
Nee!
Power Bi is in de basis zo simpel als het connecten van een databron en het visualiseren van die data in grafieken.
Wil je deze data modelleren (formules toepassen), dan werk je met een taal genaamd DAX (Data Analysis Expressions) welke verrekt veel overeenkomsten heeft met de taal van Excel.
Power Bi is dus zoals ze het noemen een “No-Code” platform.
Power Bi is een ideale tool voor MKB om data inzichtelijk te gaan maken en datagedreven te gaan werken. Naast de andere gigant in visualisatie tools Tableau, is Power Bi ideaal, ook voor de onervaren gebruiker.
Zet Power Bi in om inzichten te krijgen, analyses te doen en A/B testen in te zetten.
Vul je naam, telefoonnummer en/of email in en je wordt binnen no-time teruggebeld.
Neem contact op en ik praat je volledig door mijn werkwijze heen. Ik laat je zien hoe data je bedrijf voor goed kan (en gaat) veranderen. Voor altijd!
MarketingLynq is een bedrijf wat je vindt bij de KvK onder nummer 62432168 onder de naam Think Different Media. Mijn kantoor is aan de P.C Hooftlaan 93 in Papendrecht,.
Wil je langskomen, bel dan eerst even op +31613099106 maar mailen mag ook naar info@marketinglynq.nl
Dan zet ik de koffie vast aan.