Met een power bi dashboard heb je continu inzicht in je performance. Of het nu gaat om kpi dashboards, hr dashboards of een management dashboard.
Voor Power Bi dashboarding kan je mij op freelance basis inschakelen.
Voor Power Bi dashboading kan je mij voor een eenmalige opdracht inschakelen.
Power Bi is de visualisatie tool van Microsoft. Met Power Bi maak je interactieve dashboards met gegevens uit diverse bronnen.
Dashboards met tabellen, grafieken, charts en meer om snel trends en patronen te ontdekken in je data.
Een Power Bi dashboard helpt je om een datagedreven cultuur te ontwikkelen binnen de teams.
Power Bi heeft veel voordelen t.o.v. andere tools als Looker Studio en Tableau.
Onderdeel van de Microsoft suite:
Omdat Power Bi onderdeel is van Microsoft, integreert het naadloos met andere tools als Teams, Excel en andere Microsoft tools.
Interactief en real time:
Power Bi rapporten zijn zo gemaakt dat ze real time data weergeven op een interactieve manier. Spot een trend, klik op de diagrammen en graaf dieper in de data.
Van eenvoud tot complex:
Power Bi is perfect voor eenvoudige, maar ook complexe data structuren. Van het koppelen van een bron, tot tientallen bronnen vanuit verschillende tools uit de organisatie.
Uiteraard heeft een tool ook nadelen. De leercurve van Power Bi is bijvoorbeeld stijler dan die van Looker Studio (Google). Er is specifieke kennis nodig om de rapporten te onderhouden. Ook is het t.o.v. Looker Studio een betaalde tool. Je hebt een licentie nodig om Power Bi te kunnen gebruiken.
Power Bi kan je zien als een modellering tool en een visualisatie tool.
Modellering:
Dat komt in allerlei verschillende vormen. Zo kan je data krijgen uit bijvoorbeeld een Excel formulier, een csv bestand maar misschien ook wel uit Google Analytics.
Deze data wil je, voordat je deze gaat visualiseren, eerst modelleren. Zie dit gewoon als het koppelen van data en het uitvoeren van formules over de data.
Visualiseren:
Als de data is gemodelleerd, dan is het tijd om de visualisaties in het dashboard te zetten. Deze visualisaties zijn dus gebaseerd op de data die we koppelen.
Door het eerst te modelleren zorg ik ervoor dat de data altijd up to date is. Het CSV-bestand kan uitgebreid worden, Google analytics kan nieuwe data verzenden of het Excel-bestand wordt aangevuld.
Dit maakt allemaal niet uit. De data ververst automatisch.
Misschien kan ik je alvast wat antwoorden geven.
Laten we eerst even kennismaken met elkaar. Ik kom graag op de koffie.
Hoe de structuur wordt opgebouwd, is 100% afhankelijk van de context. Welke bronnen zijn er? Moet het dashboard real time of is 1 keer per week up to date voldoende? Welke vragen moeten er beantwoord worden, wat zijn de kpi’s? Etc.
Het data framework of datamodel geeft de flow van data weer. Hier goed over nadenken is essentieel en voorkomt veel stress achteraf.
Het koppelen van de data aan Power Bi. In veel gevallen kan dit direct, in sommige gevallen is er een extra tool nodig om deze verbindingen te maken.
Als de data gekoppeld en gemodelleerd is, dan is het tijd om de dashboards te maken.
Mooie grafieken, interactieve tabellen. Allemaal heel erg gaaf, maar niet echt duurzaam als niemand ze begrijpt, laat staan gaat gebruiken. De stakeholders meenemen in het dashboard en uitleg geven is de gouden laatste stap.
Nee, je kan i.p. zoveel databronnen koppelen als je wilt. Of dit slim is, is een tweede vraag.
Ja. Power Bi laat het toe om voorspellende analyses te doen op bijvoorbeeld je omzet of campagnes.
Ikzelf ben echter meer voorstander van het maken van beschrijvende analyses als het om dashboards gaat. Voor voorspellende analyses wijk ik af naar tools als Pyhton en Excel.
Dit ligt op +/- €8,50 per gebruiker per maand.
Als je alleen Power Bi gebruikt niet. Er komen wel kosten bij als je een tool gebruikt om verbindingen te maken met de diverse bronnen.
Stel je wilt bron A koppelen, echter dat kan niet direct. De tool die hiervoor kan zorgen (bv Funnel.io) heeft maandelijkse kosten.
Deze kosten wegen echter niet af tegen de maandelijkse kosten voor een developer of IT expert.
Uitbreiden is zeker mogelijk, mits de juiste kennis aanwezig is.
De data is en blijft van de organisatie zelf. Ik heb alleen een verbinding nodig om de data te kunnen modelleren en te visualiseren.
Uiteraard leggen we dit vast op papier zodat je er zeker van bent dat ik met vertrouwen met de data omga.
Ik zie het heel simpel. Voor veel taken heb je geen full time medewerker nodig, waarom zou je deze op je payroll zetten dan.
Data is ook een wereld van op- en afschalen. Zo kan je bijvoorbeeld in bepaalde periodes meer inzet nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan Black Friday in de e-commerce.
Mij zet je in voor het aantal uur dat je iemand nodig hebt. Je schaalt me makkelijk op en af en ik ben op locatie als dat nodig is.
Heb je mij een dagdeel nodig of misschien toch 2 volle dagen.
Geen opzegtermijn, geen lange contracten. Op- en afschalen doe je direct.
De kosten zijn vooraf duidelijk. Geen overuren, geen extra kosten.
Ik werk met name op afstand, maar als ik langs moet komen, ben ik er zo.
Met meer dan 10 jaar ervaring heb je een echte senior in dienst.
Ik werk alleen. Zo heb je altijd slechts 1 contactpersoon.
Neem contact op en ik praat je volledig door mijn werkwijze heen. Ik laat je zien hoe data je bedrijf voor goed kan (en gaat) veranderen. Voor altijd!
MarketingLynq is een bedrijf wat je vindt bij de KvK onder nummer 62432168 onder de naam Think Different Media. Mijn kantoor is aan de P.C Hooftlaan 93 in Papendrecht,.
Wil je langskomen, bel dan eerst even op +31613099106 maar mailen mag ook naar info@marketinglynq.nl
Dan zet ik de koffie vast aan.