Marketinglynq

Marketing en sales funnel

Wat is een marketingfunnel, inclusief voorbeelden

Een marketingfunnel omschrijft de customer journey die een potentiële klant met jouw merk heeft. Volledig van de eerste fase waar de klant jouw merk nog niet kent tot uiteindelijk betalende klant en daarna.

Door het toepassen van de juiste data, technieken en analyses kan een marketingfunnel enorm veel betekenen voor je bedrijfsvoering, marketing en sales in het bijzonder.

Dit ga ik je vertellen

De fasen van een marketingfunnel

Het weten van de customer journey die jouw potentiële klant doorloopt, is van onschatbare waarde.

Om dit vorm te geven kan je gebruikmaken van de zogenaamde funnel.

Een funnel is het Engelse woord voor “trechter” en dat is precies wat je gaat doen. 

Je gaat jouw bezoekers trechteren naar een uiteindelijk doel.

Dit trechteren kent een aantal verschillende fasen.

Hierboven zie je de 6 fasen die ikzelf gebruik en die afkomstig zijn uit de growth hacking. 

In het plaatje hieronder zie je hoe dat eruitziet in de praktijk. Hoe de customer journey zich trechtert naar een uiteindelijke verkoop en vervolgens naar een retentie en referral fase.

Het zijn deze laatste twee waar je als bedrijf enorm onderscheidt in moet maken om de winst te pakken.

Pirate funnel
Pirate funnel vanuit de GROWTH hacking

3 meest bekende marketingfunnels

Hierboven zie je de funnel die ikzelf “vrijwel” altijd toepas. 

Maar er zijn er meer. 

Ik denk dat er 3 bekende funnels zijn waar je het bestaan van moet weten om een keuze te kunnen maken welke het beste bij jou past.

In deze andere funnels, bijvoorbeeld de See, Do, Think, Care funnel hebben deze andere benamingen, maar komen grotendeels op hetzelfde neer.

In dit artikel ga ik in op de verschillen tussen de pirate funnel vanuit growth hacking op de See, Think, Do, Care funnel en in deze vergelijk ik deze met de 6B funnel.

De voor- en nadelen van een marketingfunnel

Een funnel voor je bedrijf kent naast voordelen uiteraard ook nadelen. Laat ik starten met de voordelen om je vervolgens ook wat nadelen te geven.

Voordelen voor het toepassen van een marketingfunnel:

#1 – Overzicht en eenvoud
Als je jouw complete customer journey uittekent, dan genereer je een zeer efficiënte overzicht. Met dit overzicht is het veel gemakkelijker om aanpassingen te maken.

#2 – Data
Door het inzien van de data kan je datagedreven beslissingen gaan maken i.p.v. keuzes op aannames. Jouw marketing inzet kan dus gemeten worden, wat van onschatbare waarde is.

#3 – Overtuigen
Met alle data en visuals is het makkelijker om je stakeholders te overtuigen van je plan.

Nadelen voor het toepassen van een marketingfunnel:

#1 – de flow is nooit lineair
Jouw bezoeker doorloopt de journey helaas niet netjes van begin tot eind, maar eerder van punt 1 naar punt 5 terug naar 2, naar 7 en vervolgens naar het einde. Een 100% score kan je dus vrijwel nooit krijgen.

#2 – je vergeet je onderbuik gevoel
Data is goed, maar je onderbuikgevoel is ook waardevol. Vindt hier dus een goede balans in.

2 live voorbeelden van een marketingfunnel

Nu je in de basis weet wat een marketingfunnel is en welke voordelen het geeft om deze in te gaan zetten, geef ik je hieronder 2 voorbeelden. Dit zijn 2 voorbeelden die ik recent heb gemaakt voor klanten.

Funnel voorbeeld – Aanbieden van een e-book met als doel een aanmelding voor een training:

Het doel bij deze funnel is het aanbieden van een “gratis” boekje. Na het gratis boekje krijgt de bezoeker een aanbieding te zien (upsell) voor een training. De prospect komt ook in een email sequence waar met inspirerende emails en als uiteindelijke doel de upsell. 

Hier zie je direct een onderdeel van mijn werkwijze. Het visualiseren en simuleren van een bepaalde propositie. 

Marketingfunnel 1
Funnel met als doel een upsell naar een training

Wanneer je er klaar voor bent, zijn er 3 manieren waarop wij kunnen helpen:

  1. Plan een telefonisch consult waarin ik head of growth Jan Willem je op weg helpt met een datagedreven marketing plan
  2. Schakel ons in voor het opzetten van een datagedreven marketing plan via onze succesformule
  3. Volg ons op LinkedIn waar wij dagelijks posten over growth marketing