Ik ga er vanuit dat je weet wat een marketingfunnel is. Weet je dat niet, dan raad ik je aan eerst dit artikel te lezen.
In dit artikel geef ik je 3 stappen om te starten met een marketingfunnel, inclusief de tools die ikzelf het fijnst vind om te gebruiken.
Ikzelf vind het altijd makkelijk om te starten met het volledig uittekenen van de funnel. Dat is dan ook de eerste stap die we gaan behandelen.
Het visualiseren van de marketingfunnel is in vele ogen een goede oefening.
Het uittekenen van de marketingfunnel kent eigenlijk geen regels, het is maar net wat je er zelf van maakt.
Let erop dat het niet uitmaakt of je nu gebruikmaakt van de pirate funnel of een andere variant zoals de AIDA funnel.
Uittekenen moet je.
Je kan dit doen op een stukje papier, maar er bestaan diverse tools die heel erg makkelijk zijn.
Zelf ben ik een voorstander van Miro of Mural.
Twee tools die je op een groot whitepaper laten tekenen. Vierkantjes, rondjes, lijntjes, kleurtjes je kan het zo gek niet bedenken.
Meld je dus aan voor een van deze tools (gratis versies beschikbaar) en open een nieuwe sheet.
Nu start je met tekenen van de funnel.
Ik heb hieronder een simpele flow getekend van een homepage, naar een product pagina, naar een winkelwagen, naar dankjewel pagina.
Uiteraard is dit een fictieve flow, puur om het voorbeeld duidelijk te maken. Wil je jouw flow uittekenen, zorg er dan voor dat je de tijd hiervoor neemt.
Het grote voordeel van een software zoals Miro is dat je continu aan kan passen. Vakje er tussen, nieuwe route, een acquisitiekanaal erbij etc.
Doe je dit op papier, dan raad ik je aan veel geduld te hebben en te werken met potlood en gum.
De flow staat en nu is het tijd om de data te gaan verzamelen.
Ik ga je helaas niet uitleggen hoe je dit allemaal instelt met als hoofdreden dat dit enorm gevarieerd is.
Daarnaast moet je afvragen of je dit allemaal zelf wilt doen of het misschien over moet laten aan iemand die er zijn werk van heeft gemaakt.
Wil je jezelf er toch aan wagen, dan staan er voldoende tutorials op Google zelf om bijvoorbeeld Google analytics en Google tagmanager in te stellen.
Het feit dat data verzamelen essentieel is, hoef ik je denk ik niet uit te leggen.
Van de gehele customer journey die je net getekend hebt, zul je data moeten gaan verzamelen om te kijken of jouw propositie werkt.
Een aantal metrics die ik altijd meeneem:
Dit zijn er slechts een aantal en de metrics die gemeten worden zijn afhankelijk van de kpi’s van het bedrijf of team.
Hier kan ik je dus via dit blog niet verder mee helpen.
Deze metrics wil je vervolgens in een dashboard verwerken zodat je op wekelijkse basis of om de week kan analyseren.
Dit omschrijft een belangrijk deel van een datagedreven marketing strategie.
Nu heb je de funnel uitgetekend en zorg je ervoor dat je kan rapporteren. Tijd voor de laatste stap, de funnel laten werken.
Het aantrekken van bezoekers aan de bovenkant van je funnel.
En inderdaad, deze funnel heeft al helemaal geen vorm meer van een funnel. Maar het principe is duidelijk hoop ik. Aan de beginkant van je tekening staan diverse acquisitiekanalen.
Zie dit als de ingang van je funnel.
Gedurende de customer journey stappen er geregeld mensen uit, pak je ze weer op door bijvoorbeeld retargeting of laat je ze gaan omdat ze geen klant zullen worden.
Het bepalen van deze acquisitiekanalen is een belangrijke stap en in mijn ogen afhankelijk van een aantal punten, waaronder;
Het marketingbudget bepaald natuurlijk voor een groot gedeelte welke media je in kan zetten.
Heb je bijvoorbeeld slechts €1.000 per maand te besteden (wat helemaal niet slecht hoeft te zijn), dan kan je geen televisiereclame inzetten.
Puur om het feit dat dit duurder is dan €1.000 per maand.
De customer lifetime value is ook geen lastige.
Als een nieuwe klant in het eerste jaar al €1.000.000 omzet binnenbrengt, dan mag je er normaliter meer aan spenderen aan de voorkant dan wanneer je een product verkoopt wat eenmalig €300 opbrengt.
De zoekvraag van het product is iets lastiger. Is de klant actief aan het zoeken en is de “koop cyclus” vrij kort of precies andersom.
Anders gezegd, kan je actieve zoekkanalen inzetten zoals Google of moet je eerst meer richten op de passievere zoals social media.
Het bepalen van je acquisitiekanalen kan echt een “pain in the ass” zijn. Kom je er niet helemaal uit, dan adviseer ik je om gewoon te beginnen met de beste keuze op dat moment.
Omdat je een start gaat maken met datagedreven marketing, kan je altijd en op tijd bijsturen.
Het proces wat ik hierboven omschrijf wil je het liefst automatiseren en continue bijschaven.
Ik help bedrijven hierbij door het opzetten van een datagedreven marketingplan. Ik ontwikkel flows, customer journeys en data dashboards zodat je 24/7 inzicht hebt in je prestaties.
Daarnaast kan je toekomstige proposities gemakkelijk valideren door een simulatie te draaien in de software die ik heb laten ontwikkelen.