Een power bi dashboard is een dynamische en interactieve manier om je data voor je te laten spreken. Ontdek trends en reageer direct op veranderingen in bijvoorbeeld je sales, marketing of HR-performance.
Met Power Bi ontwikkel je dashboards waarmee je vrijwel direct trends ontdekt. Maand op maand, seasonality, week op week en andere visualisaties geven je vrij spel om op tijd te handelen op deze trends.
Veel bedrijven houden op wekelijkse (zelfs dagelijkse) basis hun aantal verkopen bij. In een Excel-bestand zonder visualisatie zeggen deze getallen op een gegeven moment niet veel, anders dan de minimum aantal sales die gehaald moeten worden.
Plot je deze in een visualisatie, die ook nog eens dynamisch is, samen met een bepaalde target en je ziet direct wanneer en waar het mis gaat.
Met Power Bi maak je interactieve dashboards. Dit betekent dat de grafieken, charts en tabellen met elkaar communiceren.
Veel e-commerce en leadgeneratie bedrijven maken gebruik van segmenten, locaties of zelfs seizoenen In een rapport is het mogelijk om die segmenten als filter neer te zetten. Zo zie je alle visuals in het rapport veranderen zodra je een segment aanklikt.
Ideaal als je vergelijkingen wilt maken voor 1 segment, 2 segmenten of alle segmenten die je hebt.
Met Power Bi heb je altijd inzicht in je kosten, inkomsten en dus omzet en winst. Combineer dit met de inzichten in diverse klantdata, segmenten en flows op de website en je hebt een zeer krachtige tool in handen om direct in te spelen op bottlenecks en kansen.
Ook kan je Power Bi gebruiken, i.c.m. bijvoorbeeld Python, om segmenten aan te maken, A/B testen in te zetten en klantgedrag te analyseren.
Een belangrijke flow op jouw website is die van de checkout waar klanten hun contactgegevens achterlaten.
Op wekelijkse basis wil je deze flow afzetten tegen de vorige week om zo inzichten te krijgen in de week op week performance.
Met Power Bi heb je real time informatie over je performance.
Power Bi is een tool die data ophaalt uit andere bronnen (zie volgende voordeel). Deze data is real time. Dat betekent dat je op het moment dat je het dashboard opent, je de data ziet zoals die op dat moment is.
Power Bi kan je met meer dan 200 verschillende bronnen koppelen. Denk aan social media, website data, crm data, cms data, HR data, Excel bestanden en veel meer.
Dit kan als losse koppelingen, of als data netwerk waarbij je de bronnen eerst koppelt aan een database, zoals BigQuery of Snowflake.
Dat laatste is onderdeel van een uitgebreidere setup, welke ik graag met je doorneem als data consultant.
Je draait campagnes op zowel Facebook, Instagram, Google als offline. Al deze bronnen wil je samenbrengen om een goed beeld te krijgen van je performance in het algemeen, en alle bronnen in het bijzonder.
Door simpele verbindingen visualiseer je jouw social media data naast je offline data om deze vergelijkingen te maken.
Microsoft, de ontwikkelaar van Power Bi, is een pionier als het gaat om ai. Dit zie je terug in hun systemen, waaronder dus hun dashboarding tool. Ontwikkel visualisatie, correlatie analyses, voorspellende analyses en cohort analyses in een handomdraai met de hulp van ai.
Met Power Bi visualiseer en analyseer je jouw strategie. Is het tijd om bij te sturen, een A/B test te doen of toch nog even door te gaan. Met de interactieve visualisaties analyseer je jouw performance en ontdek je mogelijkheden om efficiënter te werken en sneller te groeien.
Zoals eerder vermeld is Power Bi een tool van Microsoft. Hierdoor integreert het foutloos met de gehele Microsoft-suite. Deel je rapporten in de diverse Microsoft Teams kanalen, je Powerpoint presentatie of export het naar een Excel-bestand voor snelle distributie.
Ik zie het heel simpel. Voor veel taken heb je geen full time medewerker nodig, waarom zou je deze op je payroll zetten dan.
Data is ook een wereld van op- en afschalen. Zo kan je bijvoorbeeld in bepaalde periodes meer inzet nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan Black Friday in de e-commerce.
Mij zet je in voor het aantal uur dat je iemand nodig hebt. Je schaalt me makkelijk op en af en ik ben op locatie als dat nodig is.
Probleem nummer 1 die ik de afgelopen jaren ben tegengekomen, het gebrek aan besluitvorming bij managers. Oorzaak is meestal geen inzicht in de performance.
Met Power Bi heb je deze inzichten real time en dynamisch. Dat betekent dat je besluiten kan gaan nemen gebaseerd op de data. Dit geeft in mijn ogen de meeste kans op succes.
Je bent van plan een nieuwe campagne te lanceren voor de Black Friday die aanstaande is. Je wilt je ideeën afwegen tegen de performance van afgelopen jaar. Je pakt de data erbij in je dashboard en ziet de resultaten n.a.v. de campagne die je vorig jaar hebt gedaan.
Dit geeft je inzichten om het dit jaar anders te doen door de campagnes uit te breiden met A/B testen. Zo ontvang je nog meer data om van je Black Friday een succes te maken.
Met Power Bi hoef je niet in te zitten als er in de toekomst meer bronnen bijkomen of als je meer dashboards wilt maken. Power Bi is makkelijk in deze omstandigheden. Kopppel simpel nieuwe bronnen, maak meer dashboards, pas de dashboards aan, maak nieuwe visualisaties of ontwikkel een compleet data netwerk als het echt groots wordt.
Je hebt op dit moment alleen sales data uit je crm systeem als bron. Je wilt dit wel koppelen met Power Bi, echter wil je dit morgen al hebben. Je kiest voor een export naar Excel om die z.s.m. te koppelen.
In de toekomst verwacht je meerdere bronnen en dus werken we alvast toe naar een database systeem. Diverse bronnen die we koppelen aan bv Snowflake om zo de visualisaties sneller en kosten efficiënter te laten verlopen.
10 voordelen, echter kan deze lijst uitgebreid worden met nog honderden voordelen.
Ik hoop dat je ook inziet dat dashboarding en data niet alleen voor de grote bedrijven is. MKB en startups zijn juist gebaat bij het ontwikkelen van een datagedreven manier van werken.
Inzichten creëren om snel te schakelen, trends te ontdekken en bijvoorbeeld A/B testen te doen is essentieel voor de toekomst van bedrijven, ook die van jou.
Ik help je hier graag bij. Ik ontwikkel dashboards, maak analyses of zet A/B testen voor je op.
Vul je naam, telefoonnummer en/of email in en je wordt binnen no-time teruggebeld.
Neem contact op en ik praat je volledig door mijn werkwijze heen. Ik laat je zien hoe data je bedrijf voor goed kan (en gaat) veranderen. Voor altijd!
MarketingLynq is een bedrijf wat je vindt bij de KvK onder nummer 62432168 onder de naam Think Different Media. Mijn kantoor is aan de P.C Hooftlaan 93 in Papendrecht,.
Wil je langskomen, bel dan eerst even op +31613099106 maar mailen mag ook naar info@marketinglynq.nl
Dan zet ik de koffie vast aan.