Growth hacking, een woord dat de laatste jaren in opkomst is. Zei je een aantal jaren geleden dit woord, dan keek iedereen je raar aan, maar tegenwoordig komt het steeds vaker terug in marketing en sales.
Growth hacking is niks meer en niks minder dan het realiseren van groei, op de snelst mogelijke en meest kosten efficiëntste manier.
In dit artikel vertel ik je dan ook precies wat growth hacking écht is en hoe het een enorme meerwaarde kan zijn voor jouw organisatie.
Een rode lijn heb je nodig als ondernemer om van af te kunnen wijken. Als je geen rode lijn hebt, dan kan je dat ook, echter weet je niet waar je naartoe terug kan keren.
De rode lijn is de strategie. Deze ontwikkel ik aan de hand van diverse processen die ik in mijn loopbaan heb geleerd en ontwikkeld. Van frameworks uit de growth hacking, digital marketing maar ook black belt en scrum.
Als bedrijf met een strategie heb je de mogelijkheid om aan experiment based marketing en sales te doen.
Experiment based marketing en sales houd in dat je door middel van experimenten gaat testen wat de markt vraagt om jouw product/dienst te verkopen.
Growth hacking is een framework welke je kan toepassen op je marketing en sales. Het komt het dichtst in de buurt van agile en scrum en misschien een beetje black belt.
Al zou ik met die laatste bewering sommige mensen echt pijn doen.
In dit framework van continue groei bestaan een aantal elementen die kenmerkend zijn voor growth hacking. Ik geef ze je hieronder zodat je wat meer te weten komt over dit mooie framework.
De KPI's die gemeten worden binnen growth hacking.
De funnel die in growth hacking wordt gebruikt
Het 5 stappenplan om een continue groei te creëren
De term voor de strategist of de generalist (i.p.v. de specialist)
De North Star (of True North) staat voor het grote doel van de organisatie. Dat ene doel wat nagestreefd wordt door alle teams, en dus alle medewerkers.
Deze True North kan je vergelijken met de missie of de visie van een bedrijf en wordt vaak in termen van € of $ uitgedrukt. Ervaring leert echter dat het uitdrukken in een missie statement vele malen krachtiger is.
De OMTM staat voor One Metric That Matters en zijn te vergelijken met de submetrics of KPI’s die de verschillende teams hebben om de True North te bereiken.
Zo kan een salesteam andere OMTM’s hebben dan bijvoorbeeld het marketing team of het customer support team.
Als je alle metrics hebt, dan kun je deze verwerken in een mooi overzicht om te zien waar en wanneer (betreffende sprints) overlap vindt en teams moeten samenwerken.
De PIRATE funnel is een term uit de growth hacking en refereert aan de beginletters van elke fase. Als je deze achter elkaar zet krijg je namelijk de piratenkreet “AAARRR”.
Het is een funnel die zich kenmerkt door verder te gaan waar traditionele funnels stoppen, namelijk bij de verkoop.
Nu is dat echter niet altijd het geval, want marketeers die andere funnels gebruiken zijn niet gek.
De PIRATE funnel focust echter op het ontwikkelen van een zogenaamde growth loop die met name gevonden wordt in de laatste twee stappen, namelijk de referral en retention fase.
De fases zijn als volgt:
De fase waar bewustwording wordt gecreëerd
Het aantrekken van nieuwe leads
De WOW factor creëren bij bezoekers
De fase van de € en de $
Het beheersen van de retentie en churn
Creëren van fans van je product
Ik heb expres een foto van mij met Jos Burgers geplaatst. In zijn lezingen praat hij veel over de laatste twee fasen om fans te creëren en retentie tegen te gaan.
Een van mijn favoriete onderdelen van de growth hacking, het GROWS proces. Een proces waar ik binnenkort een boek over publiceer omdat ik denk dat ieder bedrijf een soortgelijk framework zou moeten hebben.
GROWS is een acroniem en bestaat dus uit 5 stappen.
In mijn ogen mist het er twee, maar daar vertel ik je alles over in mijn boek.
De T-shaped marketeer is een term die de generalist of de strategist van de marketing omschrijft. Dit is dus het tegenovergestelde van de specialist, zoals de SEA of SEO specialist.
Het zegt dus eigenlijk dat een T-shaped marketeer zich bezighoudt om van alle facetten van de marketing voldoende te weten.
Hier kan je enorm voor of enorm tegen zijn, en daar heb je volkomen gelijk in. Het is tenslotte compleet tegen het “vind een niche” principe.
Ikzelf ben voorstander van de T-shaped marketeer om meerdere redenen.
Als met al kan de discussie over het zijn van een generalist of specialist heel lang zijn en ik denk dat er geen antwoord op is wie er nu beter is.
Kwestie van smaak.
Growth hacking is een framework die je een mooie houvast geeft om experiment based marketing en sales door te gaan voeren in je organisatie.
Het heeft veel raakvlakken (misschien wel een en ander gepikt) met agile, scrum en lean.
Er zijn een aantal belangrijke facetten, namelijk het GROWS process, de PIRATE funnel, OMTM en T-shaped marketeer die je moet kennen alvorens je het groei framework toe kan gaan passen.
Neem gerust contact op als je hulp nodig hebt.
Is een bedrijf van mij, Jan Willem den Hollander. Ik richt me op de B2B bedrijven en help hen bij het opzetten van een marketing- en business strategie. Ik combineer hierbij mijn kennis uit diverse disciplines waaronder growth hacking, digital marketing en de gedragspsychologie.
Plan gewoon een meeting in, dan kunnen we kennismaken met elkaar. Dat kan hier.
Je vindt MarketingLynq bij de KvK onder nummer 62432168 onder de naam Think Different media.
Kerkwoerthe 16
8341 PP, Steenwijkerwold
(Binnenkort zit ik in Papendrecht)
Je mag me altijd bellen of WhatsAppen ook: