Logo Marketing Lynq

Hoe schrijf je een digital marketingplan in 7 stappen?

Veel bedrijven hebben helaas nog geen digital marketingplan. Ze baseren hun online aanwezigheid op aannames en op “goed geluk”.

Met meer dan 75 kanalen waar je jouw brand kan vertonen is het in het huidige digitale tijdperk onmogelijk om overal tegelijk te zijn.

Een gedegen plan om te bepalen welke kanalen je gaat gebruiken is essentieel en daarnaast helemaal niet moeilijk. 

Mits je een marketingplan hebt. 

De stappen voor een goed digital marketingplan

In het komende artikel vertel ik je de 7 stappen die ik altijd neem als ik een marketingplan (marketingstrategie) opstel.

Nu moet ik zeggen dat het per bedrijf kan verschillen of ik een tussenstap erbij zet of een stap weglaat. Ik stel voor dat jij hetzelfde doet naar gelang het soort bedrijf dat je hebt.

De 7 stappen zijn zo gemaakt dat je ze continu kan herhalen. Een “loop” noemen we dat. Elke keer kan je de loop opnieuw volgen.

Ikzelf ben voorstander van korte periodes, ook wel sprints genoemd. 

Growth hacking proces
  1. Doelen stellen
  2. Funnelhacking
  3. Ideeën verzamelen
  4. Ideeën rangschikken
  5. Experiment(en) maken
  6. Uitwerken van het plan
  7. Analyseren van de resultaten

Stap 1: doelen stellen

De eerste stap, die in theorie heel erg logisch klinkt, maar in de praktijk nogal eens wordt overgeslagen, is doelen stellen. 

Ik doel hier dan niet op dat doel wat je komende maand wilt bereiken. Ik doel hier eerder op dat ene grote doel van het complete bedrijf. Hier vind het marketingplan dus een link met bijvoorbeeld het salesplan of het complete bedrijfsplan. 

Wat ik hier voorstel is dat je een goede bedrijfsmissie of visie op gaat stellen. Wat is het dat je uit wilt stralen. Wat wil je dat jouw brand vertegenwoordigd en wat voor harde doelen (KPI’s) moeten daaruit voortkomen. 

Tijd: 1/2 dag per maand
Benodigdheden: locatie offsite

Stap 2: funnelhacking

Het in kaart brengen van je funnel, de flow die prospects/leads/bezoekers doorlopen zowel online als offline. 

Veel mensen vergeten de kracht van het in kaart brengen van dit proces. Als je dit gaat doen om je erachter wie jouw daadwerkelijke klant is, wie het complete proces in werking zet en wat de output moet zijn.

Wil je meer weten over deze processen, neem eens een kijkje in de wereld van het Toyota Productie Systeem oftewel Black Belt. 

Zonder een complete studie te doen, breng gewoon elke stap die een klant moet nemen om jouw dienst te kopen in kaart. Combineer dit met data (website bezoekers, online aanvragen, customer feedback etc.) en je weet precies waar in de funnel er bottlenecks zitten. 

Die bottlenecks zijn punten waar je winst gaat halen. 

Tijd: 2 uur
Benodigdheden: locatie offsite en een tool als funnelytics (handig, niet essentieel)

Stap 3: ideeën verzamelen

Je hebt een doel, je hebt je flow in kaart gebracht en je bottleneck geïdentificeerd. Nu is het tijd om ideeën te gaan verzamelen voor die specifieke fase in jouw funnel om je doel dichterbij te brengen. 

Klinkt simpel, en dat is het eigenlijk ook.

Je hebt een doel, bijvoorbeeld je omzet verdubbelen in een jaar tijd (we zijn ambitieus…). Je weet waar de bottleneck op dit moment zich bevindt. Die fase wil je oplossen om de flow te verbeteren. 

Ikzelf gebruik hierbij eigenlijk altijd de kennis van de mensen op de werkvloer. Wie anders weet beter hoe je bijvoorbeeld een social media aanwezigheid verbeterd dan de social media specialist.

Betrek je mensen er dus bij en organiseer een brainstorm.

Tijd: 2 uur
Benodigdheden: locatie offsite en een groot whiteboard

Stap 4: ideeën rangschikken

Oké, als je een beetje creatief bent en je hebt creatieve mensen in je groepje, dan heb je nu een complete lijst aan ideeën. Geweldig, alleen ga je die niet allemaal tegelijkertijd doen. 

Je gaat deze ideeën rangschikken. 

Als eerste cluster je dezelfde ideeën, want het kan best zo zijn dat Hans hetzelfde denkt als Inge. Vervolgens ga je deze ideeën rangschikken op potentie, kosten en hoe simpel het is om ze door te voeren. 

Dit kan je echt op duizend verschillende manieren doen, echter ben ik fan van een beoordelingssysteem genaamd PIE. Deze letters staan voor Potential, Importance en Ease. 

Elk idee geef je een cijfer van 1-5 op deze 3 facetten. De getallen vermenigvuldig je met elkaar en het idee met de hoogste uitkomst wint. 

Tijd: 2 uur
Benodigdheden: locatie offsite en een groot whiteboard

Stap 5: uitlijnen van experimenten

Je hebt nu je winnende idee! Althans, in gedachten. Het is een hypothese, een gedachte, maar gelukkig net iets meer dan een aanname.

Je hebt met de visualisatie van de flow en het gebruik van data een redelijke schatting gemaakt van waar je winst kan behalen. Je hebt er ideeën op verzameld en de beste eruit gekozen. 

Dit idee ga je, tenzij het een echte no-brainer is zoals een website opzetten of überhaupt op social media aanwezig zijn, testen. 

Om te testen heb je een goede uitlijning van het experiment nodig. Hierin beschrijf je punten als het idee, de tijd die je ervoor neemt, de kosten, wat je nodig hebt, wie je nodig hebt maar het allerbelangrijkste, wanneer het een succes of niet is. 

In mijn boek beschrijf ik dit complete proces heel uitgebreid. Neem er eens een kijkje. 

Stap 6: werken

Hier kan je lang of kort over denken, maar je moet het nu gaan uitvoeren. 

Een belangrijke tip die ik je kan geven en een waar het veelal misgaat is de focus. Je hebt een heel proces gedaan om tot dit geweldige idee te komen, nu moet je ook het lef hebben om te focussen puur op dat project. Laat je dus niet afleiden. 

Stap 7: analyseren van de data

Je experiment loopt ten einde en het enige wat je nu wilt weten is het volgende:

  1. Is het experiment een succes
  2. Is het experiment geen succes

 

M.a.w. heb je de voor afgestelde KPI’s gehaald?

Is het een succes, ga er vooral mee door en probeer het geteste experiment te automatiseren. Is het geen succes, dan is dit project voor nu, op dit moment, geen oplossing. 

Ga je dit proces doorvoeren dan heb je zojuist kennisgemaakt met de zogenaamde experiment bases marketing ook wel bekend als growth hacking.

Heel veel succes en je kan me altijd inschakelen als het niet gaat lukken. Ik doe het vaker.

Marketing Lynq

Is een bedrijf van mij, Jan Willem den Hollander. Ik richt me op de B2B bedrijven en help hen bij het opzetten van een marketing- en business strategie. Ik combineer hierbij mijn kennis uit diverse disciplines waaronder growth hacking, digital marketing en de gedragspsychologie. 

Plan gewoon een meeting in, dan kunnen we kennismaken met elkaar. Dat kan hier.

Contactgegevens

Je vindt MarketingLynq bij de KvK onder nummer 62432168 onder de naam Think Different media. 

Kerkwoerthe 16
8341 PP, Steenwijkerwold

(Binnenkort zit ik in Papendrecht)

Je mag me altijd bellen of WhatsAppen ook: