Logo Marketing Lynq

Wat is account based marketing nu echt?

Account-based marketing (ABM) is een marketingstrategie die door bedrijven wordt gebruikt om specifieke accounts en belangrijke besluitvormers in die accounts te targeten. 

Het doel van account based marketing is om de belangrijkste accounts voor uw bedrijf te identificeren en te prioriteren en vervolgens in die relaties te investeren.

Account based marketing is veelal populair onder B2B marketing strategieën en met name bij bedrijven die grote accounts najagen. Grote accounts die met name een hoge CLTV (customer lifetime value) hebben.

Wat is account based marketing

Waarom een account based marketing strategie voor jouw bedrijf implementeren?

Is jouw bedrijf actief in de B2C (business 2 consumer) markt, dan is account bases marketing niet echt iets voor jou. In de B2C markt heb je namelijk het voordeel van de massa.

Dit in tegenstelling tot de B2B markt, waar je vaak doelgerichter te werk gaat. Het voordeel is dat je per account veel meel omzet kan pakken dan bij een B2C klant. Hieruit komt weer dat zo’n klant, met een hogere lifetime value, ook veel meer mag of kan kosten qua budget. De optie is geboren om een complete campagne puur aan die ene klant te richten

Dit is account based marketing. m

Een ABM-strategie is een manier om u te concentreren op uw topaccounts en de mensen die hen beïnvloeden. Het is een meer gerichte aanpak die u helpt u te concentreren op waar u het beste in bent en relaties op te bouwen met uw meest waardevolle prospects.

Het belangrijkste doel van account gebaseerde marketing is om de belangrijkste besluitvormers in een bedrijf te identificeren en die connecties te gebruiken om de verkoop te stimuleren.

De voordelen van een ABM-strategie voor jouw bedrijf

Het doel van een account based marketing strategie is dus top accounts selecteren en gaan hunten.

Een aantal voordelen:

  1. Je kan het enorm personaliseren
  2. Sales en marketing werken veel beter samen
  3. Kortere verkoop cyclussen
  4. Duidelijkere KPI’s
  5. Meer focus op minder

Voorbeelden van account bases marketing

Als je denkt dat account based marketing iets voor jouw bedrijf kan betekenen, ben je misschien benieuwd naar wat voorbeelden.

Evenementen: bezoek de evenementen waar jouw klanten staan of komen

Webinars: je kan webinars zo vormgeven dat alleen specifieke bedrijven toegang hebben

Directe mailing: het downloaden/aanschaffen van een adressenbestand en deze direct aanschrijven (werkt echt heel goed als wetgeving bedrijven verplicht iets te laten doen, zoals in de energiemarkt)

Campagnes: met name op LinkedIn, waar je targetting enorm specifiek kan, zelfs op specifieke bedrijven

Marketing analyses

Hoe pas je account bases marketing toe?

Een kort stappenplan voor als je wilt beginnen met account based marketing.

  1. Identificeer je klant (altijd weer die buyer persona)
  2. Research deze accounts. Weet wie ze zijn, wie de “decision makers” zijn, waar ze rondhangen, welke events etc.
  3. Ontwikkel de juiste campagnes uit bijvoorbeeld de lijst hierboven
  4. Bepaal je KPI’s om te controleren of het een succes is
  5. Draai de campagnes
  6. Meten

Tools die je in kunt zetten bij account bases marketing

Account based marketing draait op het persoonlijk maken van je marketing campagnes. Hier kan je een aantal tools bij gebruiken. Ik heb eens een complete lijst met digital marketing tools geschreven, neem gerust een kijkje.

Tools voor account based marketing:

  • Leadinfo: zie wie er op je website komt om ze vervolgens in je marketing campagnes te verwerken
  • LinkedIn: in mijn ogen de beste tool/platform voor ABM
  • Direct mailing lijsten: kun je bijvoorbeeld downloaden bij de KvK
  • Optimizely: voor A/B testen en om je web pagina’s persoonlijk te maken
  • Chrystal knows: om te zien welke persoonlijkheid jouw prospect heeft

Resume account based marketing

Het voeren van marketing op specifieke accounts. Iets wat perfect past bij de B2B markt, waar leads en prospects niet in massa komen. Het is wel een vereiste dat jouw klant een hogere lifetime value heeft, aangezien ABM marketing meer budget vraagt dan simpele SEA campagnes gericht op de massa.

Voordelen zijn dan wel weer dat de marketing makkelijker is, persoonlijker is, korter is en duidelijker qua KP’I’s.

Mijn geheim? Een mix van growth hacking, digital marketing en ervaring

Een rode lijn heb je nodig als ondernemer om van af te kunnen wijken. Als je geen rode lijn hebt, dan kan je dat ook, echter weet je niet waar je naartoe terug kan keren. 

De rode lijn is de strategie. Deze ontwikkel ik aan de hand van diverse processen die ik in mijn loopbaan heb geleerd en ontwikkeld. Van frameworks uit de growth hacking, digital marketing maar ook black belt en scrum.

Als bedrijf met een strategie heb je de mogelijkheid om aan experiment based marketing en sales te doen. 

Experiment based marketing en sales houd in dat je door middel van experimenten gaat testen wat de markt vraagt om jouw product/dienst te verkopen. 

Marketing Lynq

Is een bedrijf van mij, Jan Willem den Hollander. Ik richt me op de B2B bedrijven en help hen bij het opzetten van een marketing- en business strategie. Ik combineer hierbij mijn kennis uit diverse disciplines waaronder growth hacking, digital marketing en de gedragspsychologie. 

Plan gewoon een meeting in, dan kunnen we kennismaken met elkaar. Dat kan hier.

Contactgegevens

Je vindt MarketingLynq bij de KvK onder nummer 62432168 onder de naam Think Different media. 

Kerkwoerthe 16
8341 PP, Steenwijkerwold

(Binnenkort zit ik in Papendrecht)

Je mag me altijd bellen of WhatsAppen ook: